måndag 15 december 2008

Tillsatser och förakt för konsumenter

Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien vid Örebro universitet fick plats på den åtråvärda sidan DN Debatt igår. Ekot följde upp under rubriken Mat utan tillsatser kan vara livsfarlig.

– Varför har vi den här tillsatsen? Vad gör den för nytta? Vad gör den för skada? Vad kan hända om vi tar bort tillsatsen? Då måste man väga riskerna emot varandra och inte bara se att nu har vi tio tillsatser, vi ska bara ha fem och så kastar man tärning om vilka man ska ta bort, sa hon.

Jag är en av alla de konsumenter som välkomnar den nya medvetenheten om tillsatser i maten. Jag har läst listor med e-nr på förpackningar i hela mitt vuxna liv och jag blev mycket entusiastisk över Mats-Eric Nilssons bok Den hemlige kocken som på bred front lyckades föra fram kritiken mot tillsatstänkandet. Mats-Eric Nilsson själv välkomnar att någon debatterar för tillsatser, om än det sker över ett år efter det att hans bok kom ut, läs hans bemötande av DN-artikeln här.

Marie-Louise Danielsson Tham visar ett förakt mot medvetenheten och vetgirigheten hos oss konsumenter av sällan skådat slag. Det handlar absolut inte om tärningskastande utan om en genuin oro och en uppriktig och helt igenom befogad önskan om att veta vad det är vi äter och vad våra barn får att äta, hemma såväl som i skola och barnomsorg.
För egen del vet jag mycket väl att nitrit tillsätts i charkvaror för att förhindra botulism och så väl har detta budskap trummats i mig att jag inte visste att man klarade sig utan nitrit bara genom att sänka temperaturen! Men för att vara tydlig mot Marie-Louise så vill jag bara säga: Nej jagvill inte ha botulism. Jag vill ha mat lagad av fina råvaror och så lite tillsatser som möjligt. Det är för sorgligt att man i princip måste ha ett lanthushåll byggt på självförsörjning för att det ska vara någotsånär möjligt.

Inga kommentarer: