fredag 1 juni 2012

Mina värsta ogräs

Jag erkänner - jag hade en enormt romatisk syn på ogräs när jag började med trädgårdsskötsel. Simon Irvines gråbo i planteringen - som aldrig var mer än en enda, noga utvald ogräsplanta som fick stå kvar, satte griller i huvudet på mig och jag hade en väldigt liberal, eller ska vi säga anarkistisk, inställning till ogräs. Lite rebellisk gentemot mina föräldrars pietetsfullt ogräsrensade trädgårdar var jag nog också.

Med tiden har jag blirvit strängar mot ogräsen, även om jag fortfarande tycker att det är bättre att våga odla och tåla lite oordning än att inte odla alls, som jag skrev om här. Jag läste också Michael Pollans underbara essä Ogräs kan vi vara själva där han pekar på ogräset som trädgårdsodlarens ständiga följeslagare: "Ogräset är inte Den Andre. Ogräset är vi."

Alltså rensar Michael Pollan ogräs. Och så även jag, hjälpligt i alla fall.

Här är mina värsta ogräs:

1. Åkertistel. Rötter som går ända ner till Kina, som sprider sig vertikalt och horisontellt överallt. Hackar bort ett skott skjuter det ut sju (typ) nya. går dne i blom kommer det tusentals frön-. dessutom sticks den och är helt oanvändbar.

2. Kvickrot. Rötter sega som rep, ständigt nya utskott som sprider sig med nålvassa spetsar och väller ut i jorden som kablaget i väggarna i filmen Brazil. Segt, omöjligt att få med sig allt. Och det går inte ens att äta, annat än för kaninen.

3. Kirskål. Rotsystemet liknar kvickrotens men är inte så linjärt utan rörigare. råkar man ge lillfingret har man hela famnen full för resten av livet. Det knakse bara kommer upp enstaka tynande blad men de gör det sommar efter sommaro ch ger sig aldrig. Ja jag vet att kirskål går att äta. Jag tillreder dem i paj med ricottaost och vitlök. Men det ska vara de små, späda, blanka bladen. Är de inte längre blanka och för stora smakar de inte människomat längre.

4. Nejlikrot. Ganska okänd som ogräsvärsting, nära släkt med det ljuva humeblomstret men en riktigt förarglig växt. Absolut omöjlig att dra upp, då stannar ofelbart rötterna kvar. Ser ut oms en rabattblomma vilket gör att man gärna sparar den. Gör inte det! Grän upp den, och det med detsamma! Sprider sig med frö och verkar kunna bli hur gammal som helst.

5. Brännässla. Nässlan har flera förlåtande drag. Den är god att äta i soppa bland annat. Den går att torka och lägga i t ex bröd. Den går att göra gödselvatten av, om man gör det innan den går i blom. Man kna göra tyg av dess fibrer. Den är barnkammare åt nässelfjärilarna. Men ändå. den bränns. den blir jättestor och brer ut sig.

6. Maskros. Nej jag äter inte maskros i sallad. Vill jag ha beska smaksensationer tar jag en öl. Jag brygger inte heller maskrosvin. Det går så bra med öl. Frön till tusen, pålrötter som är hur långa som helst och omöjliga att få up hela, vilket är det enda som garanterar att just dne plantan ger sig för gott.

7. Revsmörblomma. Den är med för att den revar sig. Den är såhär pass långt ner för att den ganska snällt dör om man gräver upp den och den får försmäkta i solen ett tag.

8. Knölklocka. Rötter som inte står tisteln långt efter. Dessutom verkar rötterna överst sitta på sköra trådar så om man drar upp plantan så får man upp några pyttiga rottrådar, medan de stora, tjocka härvorna med rötter sitter kvar helt oberörda i jorden, beredda att skicka upp nya, bedrägligt vackra blomstänglar.

9. Vitgröe. Ett litet näpet gräs på gångarna mellan trädgårdslanden i maj, Stora tussar som väller ut åt alla håll i augusti.

10. Björnbär. Utsökta bär och blad som man kan dricka te på om man är lös i magen men taggiga revor kan titta upp lite bvarstans och då är de inte så gulliga längre. Och svåra att få bort för gott.


EDIT: Bubblare: Snärjmåra, vattenpilört, groblad.

1 kommentar:

Helena sa...

Det finns faktiskt en metod om rår på det här...
Täck över det.
Gräv inte utan täck hela omrdet medöverlappande tidningar. Täck sedan tidningarna med minst! 20 cm trädgårdsklipp (utan ogräsfron då, alltså. Det kan vara det som du klippt av häcken, det kan vara gräs från gräsmattan(som inte hunnit sätta frön än) Det kan också vara halm, om inte man har tillräckligt av det andra.
lägg sedan ny jord på detta och odla något med väldigt ytliga rötter, i førsta omgång.