fredag 19 oktober 2012

Min jätteprästkrage har blivit kändis :/

För flera år sedan fick jag veta att Sveriges lantbruksuniversitet samlade in gamla perenner, från tiden före kriget. Jag fotograferade och berättade om några gamla perenner jag hade i mina trädgårdar och fick svar. Jätteprästkragen som jag hade ärvt av min svärmor var de intresserade av.

Vi kan spåra jätteprästkragen fyra generationer bak i tiden. Min svärmors mamma tog med sig jätteprästkragen från sitt föräldrahem när hon gifte sig för snart 100 år sedan.

Sedan hörde SLU av sig igen. De ville provodla jätteprästkragen! Jag hade inte skött den så jättebra, men några små plantor fick de i en kruka och några år har den vuxit någonstans i  Alnarp. Härom veckan ringde SLU igen, med flera nyheter. Mest stolt blev jag nog över att jätteprästkragen hade valts ut att bevaras i genbank. Flera andra perenner som hade provodlats gick ut (dog) under vintern som gick kanske för att det var så mycket barfrost, men jätteprästkragen klarade sig bra.

Den andra nyheten var att jätteprästkragen hade uppförökats och skulle börja säljas i plantskolor redan till våren. Den hade fått ett sortnamn. SLU-representanten framställde det som en väldigt glad nyhet för mig. Det skulle presenteras på en mässa i veckan som gick. Kul va!

Jag blev alldeles paff och sa bara ja och jaha till allting. Jag ville veta vad den skule heta. Hon ville inte berätta det för mig, det var hemligt.

Vadå sa jag, det är ju min blomma! Nej hon hade lovat.

Alltså jag förstår att man inte kan ha copyright på blommor. Jag har mycket liten del i att jätteprästkragen har överlevt fram till nu, det är mest dess egen förtjänst och tidigare generationers ägare. Och det är ju trevligt om fler kan få tillgång till en mycket tacksam och fin blomma med känd historia. Meeen ...

Jag hade velat veta. Jag hade velat blir tillfrågad. Jag hade velat föreslå ett sortnamn, ett annat än det fåniga namnet "Bröllopsgåva".

Jag hade velat vara med. Nu känns det som Idol eller X-Factor, men för blommor. Jag som enskild människa bidrar med något och sen går det mig fullständigt ur händerna. "Min" (och svärmors etc) jätteprästkrage ska bli kändis. Och vi har ingen som helst del i det.

Länk til SLU här.


1 kommentar:

AnnA sa...

ndeeHej Miranda!
Intressant att läsa om din prästkrages väg ut till allmänheten. För mig är namnet "Bröllopsgåva" lite symbolik, då jag själv hade prästkragar(från egna trädgården faktiskt) och blåklint i min bröllopsbukett...
Trevlig Helg!
hälsn
AnnA