tisdag 12 mars 2013

Läsk i glasflaska finns inte längre

Av en kemist lärde jag mig att man inte ska ha sura drycker i plast. Om jag minns rätt så sa hon särskilt att läsk i plastflaska var en dålig idé. Vi har inte druckit mycket läsk men det har förstås hänt, och då har jag varit väldigt noga att köpa läsk i glasflaska i back.

Att det har varit en fördel för miljön har förstås också varit ett plus.

Därför blir jag både förvånad och ledsen när jag nu får veta att de stora läsktillverkarna i det tysta har smugit ut backarna och glasflaskorna ur produktionen.

Fördelarna för läsktillverkarna är uppenbara:

  • De slipper besväret med retursystemet.
  • De slipper diska flaskor och bry sig om miljökonsekvenser av en diskanläggning.
  • De kan ta mer betalt. Läsken i en röd back gick på ungefär 1:50 per flaska. Jämför det med att en 50 cl PET-flaska med läsk ofta kostar 15 kr. Literpriset i glasflaska i röd back är cirka en femma. Literpriset i 50 cl-flaska är då 30 kr.
I stället köper de in de tomma PET-flaskorna någonstans ifrån och tar inte hand om de urdruckna tomflaskorna på bryggeriet. Läskfabrikerna blir av med ett miljöproblem men det försvinner inte. Det hamnar någon annanstans. För ni får inte mig att tro att nedsmältning av PET-flaskor belastar miljön mindre än diskning av glasflaskor. Det är ju just vad informationsdirektören på Spendrups också säger, de har gjort en livscykelanalys och det var ingen STÖRRE skillnad på glasflaska och PET-flaska. 

Nehej, men då är det en MINDRE skillnad.

Trots att glasflaskorna och backarna åker fram och tillbaka mellan fabrik,  butik och konsument och diskas upprepade gånger blir inte de lätta PET-flaskorna snällare mot miljön. Dessutom rejält dyrare för konsumenten.

Det ironiska är att läskbryggerierna går helt mot trenden hos konsumenterna. Bland mina kontakter växer nu medvetenheten om att plast inte hör ihop med matlagning. Unga familjer plast-sanerar sina kök.

Glasflaskorna med läsk är en sista rest från ett hållbarare samhälle som klarat sig kvar fram till nu när vi ska ta oss bort från slit och slänger. Men då gör de stora bryggerierna en tankevurpa och i all tysthet slutar de tappa läsk på glasflaskor.

Så hör upp alla ni som är plastmedvetna - låt oss använda vår så omtalade konsumentmakt och få bryggerierna att återuppta produktionen av läsk i glasflaska! För miljöns och hälsans skull.

6 kommentarer:

Mamma Brötis sa...

Du har helt rätt i det du skriver, fast det största problemet är väl kanske ändå den otroliga överkonsumtionen av läsk som ger en massa onödiga sopor. Det finns ju egentligen ingen anledning att dricka läsk, mer än att det kan vara gott ibland.

Särskilt hälsosamt blir det aldrig, oavsett förpackning.

Ha det gott! :-)


Miranda sa...

Sant! Och jag tänkte också på att det är lättare att begränsa läskkonsumtionen i 33 cl glasflaska, eller det är fler hinder i vägen för att konsumtionen ska dra iväg alltför långt. Det är mer bärande och kånkande på glasflaskor och de tar slut fortare än 50 eller 150 cl-flaskor.

Anonym sa...

Man får be handlaren ta in läsk från andra bryggerier än Spendrups (som slutade leverera läsk på 33 cl glasflaska till butikerna v 6), t ex Krönleins, Hammars eller Åbro bryggeri.

Anonym sa...

Ja det är sorgligt! Och det handlar om vinster, att en ökad konsumtion av läsk är önskat av fabrikanterna men inte av folkhälsan eller miljön.

Jag tycker att det känns riktigt LYXIGT att duka fram en fin läskflaska (från en fabrikant som jag också aktivt valt) någon gång i månaden. Mina barn tigger inte om läsk, inte om saft heller. Och det utan att vi egentligen sagt att det är usch och fy! Tvärtom så har vi gjort det till en lyx. Inte bulkvara. Och i en back kan man ha olika sorter som de får välja mellan.

Och tydligen har det bidragit till att deras läsksug är väldigt lågt. Mycket vill ha mer?

Anonym sa...

Hittade hit av en slump och känner mig väldigt glad över det!
Tycker många inlägg känns sunda och kloka. Är ingen van bloggläsare då jag oftast inte tycker det ger mig något att fortsätta läsa, men din ska jag lägga på minnet!!
Tack för det & ha en fin sommar!

Anonym sa...

No offence, det här var typ det dummaste jag läst.