lördag 1 juni 2013

Mina Jamie Oliver-favoriter

En Facebookvän har börjat posta uppdateringar om Jamie Oliver, den brittiske TV-kocken och superstjärnan. Jag hängde såklart på, jag gillar Jamie Oliver skarpt. Hans attityd till mat och hans recept, vill säga. I övrigt tenderar jag att hålla med mina brittiska vänner som tycker att han har blivit lite för mycket. Och så tar jag helt avstånd från hans vurm för teflonpannor. Så var det sagt.

Men maten är som sagt bra, kärleken till råvarorna, blandningen av högt och lågt, och inte minst uppmaningarna till den som ska laga maten att lita på sig själv. Ofta är måttangivelserna ungefärliga, "ett vinglas vitt vin", "en handfull tomater" "två rejäla skvättar olivolja" och så vidare. Språket är sinnligt och inbjudande. Min favoritformulering handlar om brödpuddingen med choklad- & ölsås i Jamies Amerika: "Det här är en riktig paradrätt och även om det kan låta underbart att dö av en överdos choklad, så kom ihåg att det här är något som inte bör serveras för ofta."(min fetmarkering)

Den har jag inte vågat laga än.

Men jag tänkte jag skulle sätta samman en lista över mina tio i topp Jamiefavoriter. Jag ber att få göra det med förbehåll. Preferenser kan ändra sig dag för dag. Så som listan ser ut gäller just för stunden. men det står jag för:

Mirandas Jamietopplista

Bubblare: Zucchini- mint och dinkelsallad från Jamies Amerika för att det är en till underbar användning av mynta i mat. Fruktkompott från Middag med Jamie, för att den är så flexibel och användbar och att det stämmer så bra det han skriver att fruktsafterna tillsammans utvecklar de mest otroliga smaker. I den senaste jag gjorde var en förpackning aprikoser basen och till den några äpplen som låg och åldrades i fruktskålen och ett par rabarberstjälkar. En klick creme fraiche till. Soppa på potatis och jordärtskockor med timjan, mascarpone, och hasselnötter från "den nakna kockens återkomst". Jordärtskocksoppa är typ alltid gott men hasselnötterna som rostas i torr stekpappan gör den här rätten till något extra. Även här ersätter jag ofta mascarpone med creme fraiche. Det enda man ska tänka på är att inte ta för lite. Alla barnen älskar den här soppan. Vita bönor deluxe från Jamies Amerika. Tar "vita bönor i tomatsås" på allvar, med fina råvaror och läcker kryddning gör snabbmat långsam och för den till oanade höjder. Och sist men inte minst fantastisk fiskpaj från "Den nakna kockens återkomst" som innehåller så mycket gott att jag inte orkar skriva allt.

10. Björnbärs- och äppelpaj från Hemma hos Jamie för att den är så generös, så maxad, med pajdeg både över och under. Den syltade ingefäran utesluter jag dock, det blir för brittiskt för min nordiska smak.

9. Pasta med salami, fänkål och tomater från Happy days med Jamie Oliver. En gång när jag beskrev på ett forum att jag hade lagat den här  fick jag ett frieri, på skoj förstås men det här är verkligen mat att förföra med. Det är nästan svårt att förklara hur bra salami och fänkål trivs tillsammans, det måste uppelvas. Här möts starkt, sött och salt och här har jag altid rosmarinen med.

8. Lax på fem minuter kallar jag den här rätten och Jamie kallar den i svensk översättning Lax och couscous. Den finns i "5 minute wonder"-kapitlet i Middag hos Jamie och har genomgått en hel del modifieringar hos mig men den är fortfarande toppenbra för att den är så god och snabblagad (fast för mig tar det nog ändå bortåt 20 minuter från det att jag startar tills allt står på bordet). Lax med mycket citron, chili, tomat, sparris om man har och, oftare, zucchini. Och så creme fraiche som balanserar mot chilins hetta. Och så har jag tomaterna tillsammans med laxen och inte i couscousen. för övrigt blir det i svensk anda ofta potatis och inte couscous alls till.

7. Skördepudding med whiskygrädde från Hemma hos Jamie. Den här gjorde jag i augusti när skörden pågick för fullt här runtomkring. Jag blev stucken av en geting när jag plockade plommonen, det gjorde ont som tusan och köket svämmade över av disk, matlagning och marmeladkokning, jag lyssnade på Studio Ett på radion som brukar vara bra men som hade ett av sina okunniga inslag om behovet av bröstmjölksersättning i det krigsdrabbade Syrien (vilket ledde till att jag stod i telefon med deras redaktionssekreterare samtidigt som jag kärnade ur plommonen) och mitt i alltihop fick jag skjutsa ett barn till fotbollsträning. Jag fick inte riktigt rätt på receptet heller, det såg inte alls ut som på bilden och eftersom vår familj till största del består av barn var det inte aktuellt med någon whisky i grädden men ändå kommer det här receptet så här högt för jag ser absolut dess potential. 1,5 kg frukt, kryddor (på brittiskt vis med muskot som man kan välja bort förstås) och en rejäl deg bestående av 200 g rumsvarmt smör, 200 g rårörsocker och 200 g mjöl kan liksom inte bli annat än helt ljuvligt.

6. Jools älsklingsgryta från Middag med Jamie. Har du nånsin tyckt det är drygt att stå och bryna grytbitar av kött? Hoppa över det. Det blir inte alls lika osigt i köket, det spar en massa tid och det är totalt onödigt. Den här rätten är så bra också för att man får användning av saker man lätt kan odla själv; palsternacka, lök, morötter, squash och jordärtskockor. Och så rödvin som man kan utesluta om man inte har något hemma och det blir absolut inte samma sak men ändå gott. Och när man har kokat ihop det klarar sig grytan för sig själv i ugnen några timmar.

5. Sommarskinka från Hemma hos Jamie. Hoppsan, i boken heter den visst Engelsk gryta med strimlad skinka och ljuvliga sommargrönsaker ser jag nu. En rejäl rimmad skinka (men det går bra med rökt också) och gott om tid. Koka skinkan tillsammans med sommarens finaste primörer och låt smakerna gifta samman sig rejält. Ät den mitt på dagen, jag tror det är bättre att äta stadigt mitt på dagen än på kvällen och då får man börja med skinkan med en gång på morgonen. Jag gör en svensk version av denna rätt också och kokar potatisen separat, så går resterna att frysa, om det blir några. Till det superstark engelsk senap och svensk vanligt till de som föredrar det. Intages med fördel under ett stort parasoll med strålningsvärme från altanen runt omkring. Spara buljongen till soppa senare.

4. Tagliatelle med spenat, mascarpone och parmesan. Vill man att ens barn ska äta spenat kan man pröva den här rätten. Förutom nämnda ingredienser ingår både smör och olivolja, rejält med skivad vitlök och riven muskot (här är det ok med muskot tycker jag). Naturligtvis behöver man inte ha mascarpone och parmesan. Rejält med crème fraiche blir också väldigt gott liksom vilken någorlunda lagrad ost som helst från kylen. Vi beställer lådor med ekologiska grönsaker och varje gång vi får färsk spenat i lådan får allt annat stå tillbaka och jag gör den här rätten.

3. Sallad med vattenmelon från Jamies Amerika. Åh vilken smakexplosion! Sval vattenmelon, fetaost eller något liknande, mynta (när britter skriver "mynta", mint, menar de grönmynta om inget annat anges), lime, den allerstädes närvarande olivoljan men framför allt det som höjer den här salladen och gör den till något speciellt: pumpakärnor och solroskärnor ("en stor näve" av dem vardera), som steks i olivolja, chilipulver, flingsalt och svartpeppar. Fett, salt och starkt ihop med den svala melonen och osten, ooooorh!!! Det här kan jag föräta mig på. Till min egen förvåning om den här rätten så här högt men min mynta har vuxit till sig så det var säsongspremiär för den här salladen igår.

2. Chokladpaj, eller "Baked chocolate tart" från Jamies debutbok The Naked chef (jag har den på engelska). Den här pajen är anledningen till att jag aldrig kommer mig för att testa den där brödpuddingen. Jag är ingen chokladnörd annars, men den här pajen, oj oj oj. Man smälter 150 g fin mörk choklad (och, i mitt fall, alltid rättvisemärkt) med 140 g smör (det behöver inte alls vara osaltat som det står i receptet) och 8 (!) matskedar fin kakao. Sen vispar man ägg och socker i en skål för sig, rör i ljus sirap och crème fraiche och sist chokladblandningen. Ner med alltihop i ett förgräddat pajskal med florsocker och äggula och grädda lång tid på låg värme men inte så länge att alltihop stelnar. Ät pajen lite avsvalnad (beroende på hur länge du pallar vänta) med kall, lösvispad vispgrädde. Om man nu ändå ska göra något gott med choklad så varför chansa på något annat när man vet hur himla bra den här blir liksom?

1. Julmustkyckling. Det här är en riktig paradrätt. Inte för dess estetiska uttryck utan för att den är så rasande god. Vi föder upp kycklingar på år gård och äter mycket kyckling men det här kycklingreceptet toppar allt. Eftersom vi har en middagsgäst om jularna som inte tål mjölk så bra skippar vi den mjölkfyllda julmaten den dagen och kör på kyckling i stället. Då upptäckte vi hur fantastiskt gott det var med julmust till den här rätten och dess smeknamn i vår familj var myntat. (Den ska alltså inte koka i julmust eller så, jag vet att folk kokar julskinka i colaläsk men det är inte min grej.) Jamie kallar den här helt enkelt för "Ugnsstekt kyckling med citron och rosmarinrostade potatisar". Det som gör den här rätten så speciell är dock det som inte nämns i dess namn, vitlöksklyftorna, timjanen och den hela citronen som man fyller kycklingen med och baconet som man lägger på den de sista minuterna i ugnen. Jag gjorde den barnvänligare genom att utesluta rosmarinen och med facit i hand tycker jag att den är så god i sig att rosmarinen inte kan tillföra något ytterligare. Vi gör den på en rejäl gödkyckling på en tre kilo, som har en helt annan smak än vanliga köpebroilers och som också kan vara ganska fet. Man steker kycklingen hel i långpanna med potatis i bitar i golfbollsstorlek runt omkring och fettet från kycklingen smälter ut och sugs upp av potatisen ihop med fettet från baconet. Till det som sagt julmust och även andra jultillbehör som rödkål och en fräsch sallad på färsk rödkål behövs till för att friska upp den lite. Jag gillar fet mat och den här rätten är så fet att man går och tvättar sig efteråt, men det är det värt.


Nu ser jag att den här listan nog inte är så mycket hjälp för min vän som jag tror är vegetarian. Jag har vegetariska Jamiefavoriter också men dem kanske jag samlar ihop en annan gång.

2 kommentarer:

mist sa...

<3

Miranda sa...

Ser nu att åtta av rätterna ändå är helt (lakto-ovo-)vegetariska, och i "vita bönor deluxe" ingår bara lite bacon i toppingen förutom vegetabilierna så det blev visst inte så tokigt ändå!