söndag 1 november 2015

TACK HALLANDSÅS

Tack Hallandsås
för alla de år
du har burit järnvägen
på dina axlar

Tack för all skönhet
du låtit flöda mot mig
genom tågfönster
När slånen blommade
och koltrasten sjöng
i skymningen
Eller när du lika jublande
lät din guldgula höstdräkt
sakta svepas i
oktoberskymning

Tack för alla gånger
du har knackat mig
och mina medresenärer på axeln
och visat oss Moder Naturs
hela storslagenhet

Långsamt fick vi knirka oss fram
krokigt och kuperat
i en tillvaro formad i en rytm
av mjuka ängar
och tvära stup

Daggen blev till frost
och lövfällning
blev till rälshalka
och tåget måste sakta ner
ännu mer

Och på min avskedsresa
en påminnelse
life is what happens
while you’re busy making other plans

Huvudstupa i den nya tunneln

Människorna hade inte tid att vänta
och förresten är ju tåg
så miljövänligt
Låt mig därför framföra mitt tack
för allt det vackra
jag fått vara med om

 © Marit Olanders


Inga kommentarer: