Rensade i tidningshyllan och hittade
Sydsvenskan från den 22 maj. Där var en artikel av Eskil Fagerström om klimatskeptikerna.
Så här säger en konsult som Naturvårdsverket anlitat, i artikeln:
Att försöka hitta bättre sätt att informera m klimatfrågor kan tyckas okontroversiellt. Men det är just den här sortens kampanjer från överheten som retar gallfeber på klimatskeptikerna (eller klimatförnekarna, som vissa kallar dem).
Hm, jag tycker mig se paralleller till en debatt jag följt på mera nära håll ...
Fortsättningen förstärker likheten:
I dag råder det en stor samsyn i klimatfrågan bland forskare, politiker och journalister. De slutsatser som dragits av forskarna i FN:s klimatpanel IPCC har kommit att utgöra rättesnöre: temperaturen på jorden stiger, koldioxiden är boven.
Byt ut ordet klimatfrågan mot amningsfrågan, FN:s klimatpanel IPCC mot WHO och satsen efter kolonet till: Helamning i sex månader och delvis amning i [ett till] två år eller längre är avgörande för barn och mödrars hälsa.
Läs sen fortsättningen i Fagerströms text:
Hela Gallien är med andra ord ockuperat av romarna. Utom då en liten, liten by. I den bor en skara ettriga bloggare, insändarskribenter (byts ut mot krönikörer) och aparta akademiker - gänget som hävdar att koldioxiden betyder noll för klimatet och att temperaturen på jorden sjunker. Och blixtsnabbt slår ner på varenda tveksamhet i den komplexa klimatfrågan.
En sådan tveksamhet var en liten, illa gjord studie som skulle visa att schemalagd amning, i studien kallat traditionell amning - gjorde att barn växte snabbare än de som ammades fritt. Amningsforskare gjorde snabbt småsmulor av studien, den handlade om 63 kvinnor som besökt en och samma brittiska BVC. 32 av mammorna uppmanades att amma fritt och de resterande 31 skulle amma var tredje timme dagtid, tio minuter på varje sida. Nattetid fick de också amma fritt.
Hugo Lagercrantz säger att han är för amning, men tvekar inte att slå undan självförtroendet för nyblivna mammor och ger studien sitt stöd i
Dagens Medicin.
I själva verket menar många forskare att studien inte säger någonting om någonting. den pågick under fyra år. De 32 mammorna i den första gruppen tillfrågades i efterhand om sin amning, dvs retrospektivt. De fick redovisa vad de kom ihåg på elva punkter, och hur de hade ammat på höger respektive vänster bröst. De kom in i studien efter amningsperioden. Därefter kom de 31 mammorna in i studien. De fick från början veta att de ingick i en studie, dvs prospektivt. Även BVC-sjuksköterskan visste förstås vilka mammor som hörde till vilken grupp, vilket kan ha påverkat resultatet. Under tiden studien pågick ändrades också den brittiska policybn om amning och sjukhuset där kvinnorna födde blev amningsvänligt enligt Unicefs och WHO:s tio steg. Där fick kvinnorna i schemagruppen höra att de skulle amma på barnets signaler vilket också kan ha påverkat resultatet.
Nå, åter till Sydsvenskan. En forskare liknar klimatskepticismen med teorin om intelligent design, men av det lilla jag vet om intelligent design tycker jag jämförelsen haltar, eftersom den jämför vetenskap med tro.
- Klimatförnekarna har skickligt iklätt sig rollen som förtryckta sanningssägare i kamp mot en stor konspiration. Varje kampanj för att upplysa oss om klimathotet ger dem bara mer vatten på sin kvarn.
Och här någonstans upphör likheten med amningsdebatten. Citatet går att applicera på amningsskeptikerna också, men tankarna drar iväg: Varför blev det så? Varför upplever vissa amningshets? De flesta amningsskeptiker i Sverige har ett personligt sorgligt förhållande till amning - av att de (eller deras partners) inte ha blivit sedda, inte tagna på allvar. Många har upplevt sig tvingade att fortsätta amma under fruktansvärda smärtor, utan att få hjälp vare sig med amningsteknik eller amningsavslut. Andra har upplevt sig ratade - att barnet inte har velat dia. Och inte fått hjälp de heller. Många går vidare i livet med den fasta övertygelsen att de inte kan amma, och/eller att amning per definition är något hemskt, som överheten hänsynslöst tvingar på dem. Det är deras berättelse.
Den stora utmaningen är kanske inte amningsskeptikerna , utan den tysta massan. De som tycker amning är "bra", som tror att det är något som fungerar av sig själv bara man vill tillräckligt starkt.
Klimathotet blir kanske inte mest skadat av klimatskeptikerna, utan av alla oss som har så himla svårt att skära ner på bilåkandet.