Mer om jordärtskockor

Ett av de mest lästa inläggen här på bloggen är Leve jordärtskockan. I år blev det bra skörd igen. Eftersom jag hade chans att få hela grönsakslandet höstplöjt grävde jag upp alla jordsärtskockor jag kunde hitta för ett par veckor sedan. Jag vet att de är rätt knepiga att förvara om man tar upp dem ur jorden, i kyl antingen ruttnar eller torkar de eller bådadera. Förra året lät jag dem stå kvar i jorden men då blev det ju tjäle och jag kom inte åt dem på hela vintern. Lena Israelssions Kökträdgården – det gröna arvet berättade om att lagra jordärtskockor i fuktig sand. Jag skurade en trasig zinkbalja (30 liter) som jag satte i källaren. Sen varvade jag sand och jordärtskockor – ja och palsternackor som jag också hade några kvar av. Hela sommaren ser de ut som sytrådar men sen slutar man titta så ofta och åtminstone om hösten är varm som i år kan man få palsternackor som kan mäta sig med sockerbetor i storlek. Över alltihop made jag en gammal vaxduk, för att inte katterna skulle missuppfatta det hela. Än så länge är de fina. Jag gillar jordärtskockor för den goda smaken och för att de sägs ha en utjämnande effekt på blodsockret och det behöver jag. Dessutom lär de vara lösande för magen. Alla barnen gillar jordärtskockor. Här är några favoriter: Soppa med 1 hackad lök, ¼ kg potatis och ½ kg jordärtskocka. Koka den gärna på 1 l hemkokt buljong mosa eller purea den och tillsätt en burk creme fraiche. Tillsätt timjan, salta och peppra. Vill du höja soppan ännu ett snäpp så gör som Jamie Oliver föreslår och servera den med ett strössel av hasselnötter som rostats i ugnen och hackats. Men det är väldigt gott utan också. Potatisgratäng med potatis och några jordärtskockor – jag vet faktiskt inte hur mycket exakt. Stek löken lätt innan den läggs i gratängen och följ i övrigt receptet till en god potatisgratäng, t ex ur pålitliga Vår kokbok. Ät gratängen med vad som helst som du tycker passar till. Janssons frestelse med jordärtskockor är en höjdare. Byt ut så mycket som du vågar av potatisen mot jordärtskockor. Det ska jag bjuda på idag. Kokt jordärtskocka au naturel är bra mat för den som precis börjar intressera sig för fast föda eller den som får tänka på vad han äter på av andra anledningar. När distriktssjuksköterska hörde att jag gav jordärtskocka till min yngsta sken hon upp och påpekade att det var lösande för magen. "När det kommer äldre från gårdarna häromkring med trög mage frågar jag alltid om de har jordärtskockor i trädgården", sa hon.

Kommentarer

Populära inlägg