Göra eget smörgåspålägg

Ibland fastnar vi i ost- och skinkträsket. Smörgås med ost eller skinka (eller korv) och några paprikastrimlor eller en gurkskiva. Men det är ju så trååååkigt. Och dyrt. Och inte så värst nyttigt heller. Livsmedelsverket hänvisar till World Cancer Research Found som föreslår att man inte ska äta några charkprodukter alls, eftersom de ökar risken för olika sorters cancer.

Det finns en hel del olika smörgåspålägg som man kan göra själv. Jag är verkligen ingen mästare på det. De här har vi och de tycker jag är relativt enkla:

Grönsaker och frukt. Skivad tomat. Bara det. Och lite örtsalt kanske. Kanske några rödlöksstrimlor. Elelr skivad avokado på knäckebröd. Eller skolmatsalsklassikern, skivad banan på knäckebröd. Eller sommarklassikern kall kokt potatis (måste inte vara nypotatis) med tubkaviar och gräslök eller riven muskot.

Färskost. Häll en halv liter filmjölk och 3 dl gräddfil i en kastrull. Värm försiktigt under omröring så du ser att de börjar dela på sig och en klar lite gulaktig vätska syns i det vita. Häll allt i ett kaffefilter. Jag sätter en kaffetratt på ett smalt litersmått som ostmassan får rinna igenom. Allt går inte i på en gång så låt det rinna igenom och fyll på i kaffetratten efter hand. När kastrullen är tom kan du ställa in alltihop i kylskåpet. Låt det stå där till nästa dag. Då tömmer du ner ostmassan i en liten skål och kryddar med en halv tesked örtsalt. Sen kan man smaksätta sin ostmassa. Nu senast delade jag den i två delar och tillsatte en ganska liten vitlöksklyfta i den ena och rev ner pepparrot i den andra. Förvara i varsin burk med lock. Håller minst en vecka men kolla för säkerhets skull.

Bönröra. Lägg 3 dl kokta vita (eller kanske svarta) bönor i en matberedare med kniven i. Pressa i citron, en vitlöksklyfta, kanske en halv tesked spiskummin lite salt och en bit chili med fröna borttagna och delad i mindre bitar. Ta i en eller ett par skvättar olivolja. Kör det i matberederaren tills det har krämig konsistens och du inte längre ser chilibitar. Blir det för stabbigt så ta i mer olivolja.

Leverpastej. Det är visserligen en charkprodukt men man har i alla fall lite bättre koll på vad som är i hemmagjord leverpastej än i köpt. Och den är mycket godare tycker jag. Att ta den nygräddad och nysvalnad direkt ur formen är en stor smakupplevelse. Det kräver att man har en köttkvarn eftersom man ska mala lever, späck och andra ingredienser. Det kanske går att göra i matberedare men jag har inte testat. Recept brukar finnas i vanliga grundkokböcker. Jag använder Nya Annas mat av Anna Bergenström.

Köttbullar. Kalla, skivade köttbullar med sallad och majonnäs är ett höjdarpålägg. Det är onekligen också en charkprodukt men man kan faktiskt göra dem av t ex kalkonfärs om man inte vill äta så mycket rött kött. Då behöver man vara lite djärvare i kryddningen eftersom kalkonfärs är lite menlös i sig själv. Kanske man drar i mer lök och vitlök, kanske lite citron eller varför inte hackade soltorkade tomater eller oliver. Jag gör köttbulle(eller -pannbiff)recept på gehör numera men jag tror jag tar till 800 g köttfärs ca 1 dl ströbröd (dvs gamla brödkanter som torkats och rivits i matberedare), 2 dl vätska - vatten, mjölk eller vegetarisk "mjölk", 2 tsk salt, en del svartpeppar från kvarn, 2 ägg, 1 riven gul lök, kanske 1-2 pressade vitlöksklyftor. Rulla bullar med händer som blötts i kallt vatten. Med jämna mellanrum för man tvätta händerna och blöta ner dem på nytt för att smeten inte ska fastna. Lägg dem i en långpanna med lite olja på botten och sätt in dem i ugnen (200° tror jag) kanske en kvart. Hur länge de behöver gräddas beror förstås på hur stora de är. Kolla så de är genomstekta (var extra noga om du använder kalkonfärs). De får ingen stekyta men jag tycker det är värt det för att slippa steka dem uppe på spisen.

Middagsrester. Kall stekt kyckling som vi också äter med sallad och tomat. Eller kokt lax med grönsaker. Mosa ner laxen på mackan, gott.

Marmelad. Finns otaliga, jag bidrog med ett recept på pomeransmarmelad här.

Kommentarer

Anneli sa…
Kul med lite nytänk just när jag behövde lite påläggsinspiration. Försöker också komma ifrån skinkan och korven, men rätt som det är är man där igen av gammal vana, då kan det vara bra att ha din lista att plocka från. Tack!
Tack, vad roligt! Efter att jag skrev inlägget har jag varit inne på en del andra bloggar och sett recept på helt andra pålägg, med eget jordnötsmör och sånt - där är ju inte jag riktigt så det var ju kul ändå att kunna glädja någon :)
Unknown sa…
Tack Miranda! Kreativiteten startade igen tack vare dig. Fortsätt skriva!!!

Populära inlägg