10 sätt att minska stressen och få ordning på sitt liv

1.  Sov.
2.  Rör på dig.
3.  Ät mat.
4.  Ha sällskap.
5.  Undvik falska tröstare.
6.  Var snäll mot dig själv.
7.  Upplev natur och konst.
8.  Gör goda gärningar.
9.  Skriv listor som funkar.
10. Ha kul.

















Inspiration till denna text var en annan punktlista på att minska stress som en vän lade ut på instagram. Jag, tyckte inte den var så bra. Hur skulle min lista se ut? Jag insåg snart att jag blir stressad av att ha oordning i livet så min punktlista handlar om att skapa ordning i livet.


1. Sov. Gör plats till sömn i ditt liv, både fysiskt och mentalt. Undvik att kolla på klocka och telefon om nätterna. Jag vill ha det mörkt, tyst och svalt och mitt bästa sovrum var i en källare.Jag sover så mycket jag kan, vilket inte säger så mycket eftersom jag är lättväckt. Sover jag för lite någon eller några nätter vet jag att jag behöver ta igen sömn sen. Jag lägger mig gärna tidigt, och sover länge. Båda behövs eftersom jag tyvärr kan ligga vaken om nätterna. Jag sover på dagen om jag kan och behöver. Hemma. På lunchrasten på jobbet. På tåg eller buss. Skapa plats för sömnen. Sov.

2. Rör på dig. Träna. Motionera. Det finns hundratals olika sätt som kräver mer eller mindre förberedelse och prylar. Men rör på dig. Bli andfådd och svettig. Svett är blött och luktar illa, men det är inte hela världen och kroppen tycker om det. Den behöver det. En miljon fördelar, men att träning minskar stress är centralt. Anders Hansen förklarar det bra och entusiasmerande i sin bok Hjärnstark.

3. Ät mat. Ät sånt som du tycker om, som du mår bra av och som ger energi på sikt. Det är inte nödvändigtvis samma som är gott för stunden. Ät inte en frukt, ät tre. Ta berg med sallad på tallriken.

Dessa tre är de mest centrala delarna för att få ordning på sitt liv, åtminstone för mig. Och de samverkar med varandra. Behöver jag verkligen sova går det före allt annat. Men träning kommer också högt. Jag kan gå långt i att planera mitt liv för att gå på min simträning sena kvällar och tidiga morgnar och ändå få tillräckligt med sömn. Som tur är sover jag bättre när jag tränar. I alla år har jag hört att man skulle lyssna på sin kropp på vad den ville äta men när jag började träna hårt flera dagar i veckan förstod jag äntligen hur det skulle kännas, vad alla hade pratat om. Nu känner jag tydlig skillnad på när jag äter för att stilla hunger och när jag tröstäter, vilket jag har blivit mycket bättre på att undvika. Jag försöker också undvika att äta något energitätt (tänk chokladbit på kvällen) och i stället gå och lägga mig när suget kommer.

4. Ha sällskap. Familj, kollegor, släkt, vänner, grannar. I riktiga livet eller på sociala medier. Husdjur. Människan är det mest sociala djuret av alla och hjärnan vilar faktiskt inte som mest effektivt när man är ensam i ett mörkt rum, utan när man är med sin flock – människor man känner och litar på.

5. Undvik falska tröstare och uppmuntrare.Samlingsrubrik för alkohol, tobak, socker, tröstätning, shopping, spel, droger … och koffein. Ofta kommer de in i bilden när man skulle behöva något av de fyra ovanstående. Äkta tröst, uppmuntran och vila. Själv gick jag från lite alkohol till ingen alls när jag började träna allt mer. Nu har jag varit helt utan alkohol i ett år och saknar ingenting.

6. Var snäll mot dig själv.Förlåt dig själv. Gör ditt bästa och var tillfreds med det. Skriv av onödig skuld. Håll på dina gränser och säg Nej när det behövs. Reflektera: Skriv dagbok, meditera eller be.

7. Ge dig själv natur- och konstupplevelser.Stranden. Skogen. Musik, live, i högtalare eller lurar. Böcker. Offentlig konst. Film, scenkonst … Och/eller skapa själv. Sjung. Rita. Odla din trädgård. Det spelar ingen roll om det inte blir ”bra”, se #6. Men det finns en stor helande kraft både i naturen och i konsten i vid bemärkelse.

8. Gör gott.Att göra andra människor glada gör en själv glad. Det är grunden för vår sociala flockgemenskap och det kallas för reciprok altruism. Jag gör dig något gott och bra och någon annan gör något gott och bra för mig. Alla blir glada(re). Men lägg märke till att denna punkt kommer efter #6 och här får man hålla två tankar i huvudet samtidigt. Dels måste man ta hand om sig själv, för att klara att hjälpa någon annan. Men man kan inte bara kategoriskt utesluta ”energitjuvar” ur sitt liv. Ibland måste vi helt enkelt ta hand om varandra. Då får man försöka hitta ett sätt att göra det som är långsiktigt hållbart, för en själv såväl som för den man behöver hjälpa.

9. Organisera ditt liv.Skriv listorpå ett konstruktivt sätt, som stärker dig. Jag kan inte skriva listor där punkter är kvar när dagen är slut, då stressar listorna mer än de hjälper. Fler har funderat på det här. Jag hittade Bullet Journal, som har skapats av Ryder Carroll, och den har varit till stor hjälp för mig. Det finns säkert flera.

10. Ha kul. Lek.Livet borde gå ut på att ha kul mer. Alla kan inte det, men om det vore mer accepterat i samhället att ha kul skulle vi kunna hjälpa varandra att ha kul. Och lek är stressens fiende, likväl som stress är lekens fiende. Men i ett liv med lek har stressen svårare att få plats.

Kommentarer

Populära inlägg