Squash i långa banor

Zucchini och courgette heter de som små, men om de får växa till sig lite heter de sommarsquash. Det är något riktigt lättodlat och roligt att ha.

Lena Israelsson fångar kärnan i squashodlandet i Handbok för köksträdgården: "Självförtroendet växer i kapp med frukterna - man har åtminstone gjort något rejält här i livet." Och så känns det verkligen, när man plockar famnen full med sqyuashfrukter, lätt klibbiga eller sträva av små hår och lägger i kylen. Då inträder samma fenomen som när man skaffar julgran - när man får dne i hus blir den plötlsigt mycket större. Tänker man att nu har jag ändå plockat zucchini så tas man snabbt ur den villafarelsen. Det är squash och inget annat.

Sen är frågan vad vi ska göra med alltihop. Picklad squash i sötsura inläggnignar går bort, det äter vi knappt.

Hittills har vi ätit
squash- och champinjonpaj med oregano
zucchinibiffar med röd currypaste
en god röra med snabbstekt squash och tomat
Jamie Olivers matdinkelsallad med squash, fetaost och mynta

I morgon ska vi ha en squashsoppa, på hemkokt buljong.

Sen är det ändå en massa squash kvar. En och annan squashostkaka blir det men sen får vi verkligen se.

Kommentarer

Har en fråga som du kanske kan besvara. Jag har gett mig på att odla squash eller zucchini vet inte vilket för första gången. Går hyfsat bra. Skulle behöva mer sol och mindre regn men inget man kan styra direkt.

Det jag undrar över är om jag behöver ge extra näring? Har satt plantorna som frön i planteringsjord i pallkragar. De flesta plantorna har fått början till squash men inte alla. Vissa tycks bara få blommor och inte blomma med squash som börjar växa bakom. Varför blir inte alla med squash?? Och till sista frågan hur länge ska jag vänta med att skörda? Osäker på hur stora de ska vara innan jag tar bort dem nämligen...

Hoppas du kan hjälpa mig!
Zucchini och (sommar)squash är samma sak, men zucchinin plockas när den är mindre och spädare. De blommar med han- och honblommor, så de som 'bara' är blommor kankse är hanblommor. Det kommer nog honblommor också så småningom.
Jag har själv inte erfasrenhet av odling i papllkragar men det kan avbsolut vara läge att gödsla med något nu. Jag tror du ser på frukterna när du ska ta dem, man vill inte plocka dem alltför små men när de blir stora blir de liute hårdare och får kärnor och löst tråkigt fruktkäött runt kärnorna.
Tack för din kommentar och lycka till emd odlandet!
Tack för svaret!! Ska bli spännande att se när jag kan skörda dem. Men ut och gödsla ska jag!
Ett gammalt inlägg, men jag kan rekomendera squaschplättar! Mina barn som inte ens gillar squasch, älskar det! Riven squasch, ägg, lite mjölk eller ersättning för det, och mjöl av ngt slag. vete, eller om man är glutenintolerant, mandelmjöl. Bara att klicka ut i pannan och steka. Serveras med lingonsylt. Här skulle de kunna äta det dagligen!

Populära inlägg